tisdag 10 januari 2012

Läst första boken på listan!

Som rubriken avslöjar så är jag klar med första boken i min "hyllvärmarlista"! Alltså böcker som stått i bokhyllan en längre tid utan att bli lästa. Olika genrer, olika svårighetsnivå, en del på engelska...etc,etc... Den första boken jag valde var "Enuckens gåta" av Jason Goodwin. En historisk deckare som utspelar sig i 1800-talets Istanbul! Det bästa med boken var nog all information och fakta kring det osmanska riket och hur livet såg ut där kring 1800-talet. Detektiven i boken är en enuck vid namn Yashim, en karaktär som skildras på ett fängslande vid. Tyvärr lyckades inte själva mordgåtan fängsla mig och jag är tveksam till om jag kommer läsa nån av de andra böcker dom skrivits om Yashim... Kanske! Nu är det dock dags för en bok utanför listan. En reportagebok om Nordkorea som nominerades till Augustpriset 2011. "Alla monster måste dö. Gruppresa till Nordkorea." Ett reportage av Magnus Bärtås och Fredrik Ekman, Albert Bonniers Förlag

Återkommer med åsikt kring den boken när jag läst ut den.
/Linda
P.S. Blev utstirrad av min hund när jag läste ut "Enuckens gåta". Det kan eventuellt ha påverkat min bedömning...?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar