torsdag 17 december 2015

Inga lektioner idag!

Idag har mina tankar cirkulerat kring matematik, vilket inte hör till vanligheterna. Det beror naturligtvis vis på att jag var på en föreläsning igår där jag lyssnade på Åse Hansson. Temat var "Matematisk kompetens och bildning". I dagsläget gör jag utredningar där jag även tittar på matematik, trots att jag är språklärare i grunden. Jag har genom åren försökt fortbilda mig i matematik och missar aldrig ett tillfälle att gå på föreläsningar kring matematik vid till exempel konferenser. Jätteintressant, men svårt! Igår var det fantastiskt att lyssna på en matematiker som pratade om att man måste lära eleverna att förstå matematik, inte bara rabbla formler och olika regler inom ämnet. Svårigheten är ju att vår svenska skola är väldigt målstyrd, och även om man vill kunna fokusera på olika förmågor hos eleven inom ämnet så handlar det nästan alltid om poäng och betygsmål i slutändan. De som arbetar med yngre barn verkar vara bättre på att diskutera matematik med eleverna och lyfta fler nivåer av ämnet. Det är i alla min uppfattning när jag lyssnar på dem som läser specialpedagogprogrammet med mig. Det är inte samma hets mot målen...

Jag har också vilat huvudet idag genom att bara njuta av en kväll på sonens förskola där det var dags för glöggmys och fackeltåg till tomten. Man behöver alla delar i livet. Avslappnat mys blandat med tankar kring matematik och didaktik. Det jag saknar idag är träningen. Fungerar som bäst när jag kan röra mig ordentligt varje dag. Nu sätter dock halsont ett ofrivilligt stopp för just det.

Imorgon är det fredag!
/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar