fredag 11 maj 2012

Oscar Wao, filmtips och thaimat!

Läst ut en bok idag! "Oscar Waos korta förunderliga liv" av Junot Diaz. Junot fick Pulitzerpriset för just den här boken 2008. Han är från Dominikanska republiken och en av få författare därifrån som blivit riktigt erkända i USA. Boken innehåller en hel del fotnoter och oöversatta spanska uttryck. Det störde läsrytmen i början, men efter ett tag kom jag in i det. Bokens huvudperson är just Oscar Wao och hans relativt misslyckade liv...lite beroende av hur man ser det. Man får möta ett myller av släktingar och andra för historien viktiga personer, till exempel diktatorn Trujillo. Det är inte en bok att läsa då och då, men vilken bok är det egentligen?! Jag tyckte väldigt mycket om boken och kan verkligen rekommendera den. Den är både rolig och historiskt intressant. Känslan när jag läste den pendlade mellan glädje, avsky och frustration! Den här boken ingår inte i mitt bokprojekt - läsa tio böcker i år som stått och samlat damm i bokhyllan och av olika anledningar inte blivit lästa. Min nästa bok jag läser ska jag dock ta från projektlistan! Återkommer med vilken!

Nu är det dags för thaimat och Diamond League! Ett filmtips är annars "Julie & Julia" som går kl 20.00 ikväll på trean. Jättebra film! Imorgon bär det av till Falköping!

/Linda

3 kommentarer:

  1. Vad hände med bokutmaningen?? Mor

    SvaraRadera
  2. Det skrev jag ju:-)! Nästa bok blir från listan! /Linda

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du läst den här! Jag skrev till hon som gjort omslaget till "Bockfesten" och frågade vem det var på bilden, men den var från en bildbyrå så hon visste inte. Men så tipsade hon om den här boken ifall jag ville läsa något mer om Dominikanska rebpubliken!

    SvaraRadera