måndag 14 maj 2012

Träning för livet!

Är lite irriterad just nu eftersom att ryggen inte vill det jag vill. Som tur är kan jag träna överkropp och coreövningar, för annars hade jag blivit tokig! Har fått "ordinerat" att köra plankan i alla dess former ca två gånger femton minuter varje dag, men ibland fuskar jag. Gillar att först jogga/promenera och sen köra lite styrka, men nu när jag bara kör styrka så är det svårt att motivera sig. Det är tur att jag är jäkligt envis och att jag har bra karaktär( vad nu det är...?!) när det gäller träning. Till skillnad mot var en del tror så har jag följt de rekommendationer jag fått efter snittet, men har en dålig rygg sedan typ tjugo år tillbaka. De problem jag har nu är jag van att ha med jämna mellanrum, men nu är jag så svag i magmusklerna att det blir svårt att fungera när ryggen krånglar. Känner mig dock lite bättre idag! Ska nog boka en massagetid snart för det hjälper ju inte direkt när musklerna börjar dra sig när man har ont. Funderar på att ringa den tjej som anlitas på jobbet för hon är grym och masserade mig under graviditeten.

Idag har vi tillbringat några timmar i stan med bästa Louie och hans mamma. Så kul! Pojkarna är ju i princip lika gamla och det var roligt att se att båda har hittat lite nya ljud att köra med de sista veckorna. Louie imponerade stort med att redan ha hittat sina fötter, något Harry inte är i närheten av. Vissa barn hoppar ju över att leka med fötterna, men det är så gulligt så jag hoppas att Harry kommer att leka med sina små fötter och tår:-)! Vi tog också lite fina bilder när de hälsade på varandra så det ska jag försöka lägga ut imorgon. De kommer ha kul när de växer upp, och stackars Wera kommer ha fullt upp med att hålla koll på pojkarna!

Just nu håller Johan på och nattar Harry. Det verkar gå sådär eftersom jag hör Harry "prata" och skratta. Det är nog lite väl ljust i sovrummet och för mycket roligt att titta på. Vi får se hur det går! På TVn är det nu ett märkligt program vid namn " Äskling! Du har blivit en tjockis!". Hur bestämmer man sig för att vara med där!? "Jo älskling jag har anmält dig till ett roligt program. Det ska handla om att du blivit för fet!" Kan man inte bara sluta äta skitmat( som de verkar göra) och börja röra på sig?! Claes Åkesson skrev en bra krönika i Runner's World en gång där han menade att alla har tid att träna, det är bara att gå upp lite tidigare:-)! Kanske att förenkla det lite, men han har en poäng. Om man inte har nåt specifikt problem, med t ex ämnesomsättningen eller liknande, så går ju de flesta ner i vikt av att röra sig lite och äta bra. Då slipper man vara med i ett dåligt program där ordet "tjockis" syns varje gång man är i bild. Helt allvarligt så borde verkligen alla röra på sig på nåt sätt för att öka chanserna till ett längre liv utan högt blodtryck, hjärtinfarkt och annat. Min pappa dog ju helt i onödan och det hade inte hänt om han investerat lite tid i sin egen hälsa. Nu får Harry aldrig träffa sin morfar, vilket är jättesorgligt!

Nu ska jag gå och kolla om Johan somnat fast att Harry är vaken:-)!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar