torsdag 9 augusti 2012

Sommardöden!

Så var det då färdigläst för idag. Har just läst ut "Sommardöden" av Mons Kallentoft. Är ju lite sen med att läsa den här serien om Malin Fors vid Linköpingspolisen. Nu kan jag i alla fall säga att jag läst de två första böckerna i serien. Deckargenren är ju en genre där det minst sagt skiljer i kvalitet mellan olika författare. Om man enbart är ute efter en häftig intrig så finns det en hel del att välja på, men om man vill ha både ett bra språk och en grym intrig då blir det klurigare. Det finns ju även de författare som har ett fantastiskt språk men en värdelös intrig, och sådana böcker förstår jag inte att nån läser. Nog om det! Kalkentofts böcker har, i mitt tycke, lite av båda. Författaren leker med språket och låter också de döda/mördade ha en egen röst i berättelsen. Smart och ett bra knep när man väl kommer in i det. En del säger att de älskar dessa böcker, men att de hoppar över all text då de döda "talar". Då förstår jag inte att man läser hans böcker för utan dessa stycken blir det som en helt annan bok. Jag ska nog läsa del tre när jag ändå är igång. Jag har vissa synpunkter och uppskattar inte allt i böckerna, men väntar med de negativa punkterna tills nästa bok är utläst. Nu är det snart god natt för idag!
/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar