tisdag 17 april 2012

Status så här 12 veckor efteråt...

Fysiskt: Jag kände mig i grym form innan H föddes, trots ca 10 kg extra vikt:-)! Nu tolv veckor efteråt börjar jag känna mig starkare igen. Flåset har jag ju aldrig känt att jag tappat. Har inte upplevt att vara andfådd i trappor och liknande vare sig under graviditeten eller efteråt, men supersvag!!! Förstår ju hur mycket magmusklerna håller ihop kroppen och de går ju ganska hårt åt dem under ett snitt... Sista veckan som gått har jag dock börjat känna att alla urtråkiga coreövningar börjat ge resultat! Jag är ju inte i närheten av den styrka jag hade på morgonen 23 jan:-), men på väg i alla fall. Är i dagsläget helt ointresserad av att se stark ut, men vill slippa att få ont i ryggen av att bära Harry. Jag kan inte ens ha honom i Babybjörn än så det får vara Johans grej.

Konditionen känns som sagt okej och nu börjar jag kunna lägga in lite jogg i promenaderna, men bara lite. Tänker växla powerwalk med jogg ett tag. Springer inte i backar, vare sig upp eller ner, för att skona snittet. Är vansinnigt rädd för ärrbråck.

Psykiskt: Känner mig pigg och glad, oftast i alla fall. Harry sover bra och är oftast nöjd så det är jätteskönt. Min "städstörning" :-) har inte förändrats sedan Harry kom. Kan fortfarande inte se att damm, stök, gammal disk och annat är något att eftersträva eller ens acceptera. Har massa tid med Harry så känner inte att jag försakar honom genom att städa 20 min när han sover. När han väl börjar röra på sig känns det ännu viktigare med att det är rent så han slipper bli helt dammig och hundhårig:-)! Som sagt, gillar ordning och reda. Tur att Johan också gör det!

Mer att säga gällande den psykiska statusen är att jag blir mer berörd av att läsa om att barn far illa än vad jag var tidigare. Då jag läser mycket hemskt i jobbet blir man ju lite härdad, men det ska bli intressant att se hur det blir när jag börjar jobba igen... Känner mig i övrigt väldigt uppåt, pigg och lyckligt lottad. Uppskattar mer än någonsin att jag/vi har en stor familj och ett fantastiskt nätverk med kanonvänner! Just det- har inte slutat umgås med vänner, börjat gå omkring med skitit hår och fula kläder heller bara för att jag blivit mamma... Ha! Ha! Det fanns ju de som beskrev "mitt nya liv" på det sättet. Men icke!!!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar