torsdag 5 juli 2012

Halvbrodern och Kråkflickan!

Idag har jag läst ut den helt fantastiska boken Halvbrodern av Lars Saabye Christensen! En släktkrönika som inte liknar nåt annat. På nåt sätt påminde den om Tim Burtons film Big Fish. Det var den lite magiska känsla som genomsyrar Big Fish som jag kände igen även i Christensens bok. Romanen tilldelades Nordiska rådets litteraturpris 2002. Förutom en inblick i det norska samhället efter andra världskriget får man också följa två bröders något komplicerade relation...för att uttrycka det milt! Boken innehåller också ett skrivsätt som påminner om deckargenren, men utan att innehålla några "mördare och poliser". Vidare får man uppleva magi, våld, lögner och försvinnanden... Läs den! Då denna bok ingår i mitt bokprojekt väljer jag nästa bok utanför projektlistan. Det blir den rosade thrillern Kråkflickan av Eriksson & Axlander Sundqvist. Jag köpte den i Laholm på vår årliga bok-och våffeldag! Har superhöga förväntningar!

I övrigt slappar jag nu på soffan med min fina familj. Vi har spenderat ett dygn i detoxens tecken tillsammans med Johans bror Krille med familj. Det blev god mat, träning, bad, kusinmys och lite Project Runway:-)! Nu ska vi dock göra ingenting! Harry har precis ätit sin kvällsgröt och snart är det läggdags för honom. Vi vuxna får dock vara uppe lite till!

/Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar