söndag 9 september 2012

Hamnloppet i Kullavik!

Igår var det dags för årets andra lopp! Jag sprang 12 km i Laholmsloppet i juli, men nu var det 10 km i Kullavik som gällde. Väderprognosen sa lite lätt regn, men som tur var så stämde det inte. Det blåste dock en del, men det påverkade nog mest publiken. Men vi tar det från början...

Mitt mål för i år, efter att Harry föddes 23 januari, har varit att komma igång bra med löpningen och känna mig stark och i bra kondition. Hade ju möjlighet att träna under graviditeten, men naturligtvis tog det ju ändå tid att känna sig i form även om alla kilon försvann relativt snabbt. Nu är jag dock mycket nöjd med formen och målet för igår var att springa på ca en timma, inte över en timma. Har kondition för att springa fortare, men tar det försiktig eftersom jag än så länge kan få ont i höfterna om jag tar för stora steg och drar på i tempo.

Loppet gick i villakvarteren i Kullavik och i nästan varje trädgård stod det familjer och hejade. Man såg massa barn med medaljer i trädgårdarna. De hade sprungit knatteloppen strax innan vi gav oss iväg. Eftersom jag siktade på ett tempo strax under sex minuter kilometern hade jag tid, och ork, att kolla in alla fina hus. Johan sprang i mitt tempo så vi kunde småprata då och då om det vi såg. Inte så tävlingsinriktat, men kul! :-)

De första fem km gick mer eller mindre uppför, med en sista brantare back innan det blev nedför och "hemåt". Det var roligt att känna att man har fördel av att nästan alltid springa kuperat. Jag upplevde det inte som jobbigt med den branta backen och sprang lätt förbi dem som valde/var tvungna att gå. Jag höll ett väldigt stabilt tempo, vilket märktes då vi sprang förbi en del de sista två kilometerna innan mål. De hade nog gått ut lite väl hårt kanske.

Ett jättetrevligt och lyckat lopp alltså. Extra kul var att vi fick med oss några till att springa. Per placerade sig topp tio på en tid runt 39 min, och Magnus sprang in på en tid runt 46 min. Grymt jobbat! Vi hade också en fantastisk publikstöttnig från barnvakterna Krille, Nina och Siri. Lena, Melker, Linn, Ada och Rut hejade på oss in i mål. Kändes lyxigt när Krille kom springande med våra överdragskläder direkt efter målgång. Lite som att ha ett eget team!!! Efter lite vatten, banan och kexchoklad gav vi oss av hemåt. Krille med familj hängde på och vi avslutade kvällen med thaimat, och lite senare blev det softande i soffan och Pluras kök. Mamma skulle varit med och sprungit och sen sovit över, men blev tyvärr sjuk. Kanske dyker hon upp på Running Lights i Alingsås 13 okt. Johan jobbar tyvärr till kl 18, men vi hoppas vi kan få ihop det ändå och att svärföräldrarna kanske vill vara barnvakt till lille H?!

Tiden då?! Jo vi sprang i mål på 56,39(tror jag...) och jag är nöjd med det. Har hört av mig till en löparklubb i Lindome och ska börja springa där. Måste också dementera vissa inslag i mitt tidigare inlägg då jag påstod att jag inte har några vänner som är intresserade av löpning... Fru Hising och jag ska ge oss ut på en runda i oktober och sen siktar vi på Blodomloppet nästa år. Detta lopp som jag två år i rad sagt att jag ska springa med bland annat min storebror, men där han fått stå "själv" i startfållan. Tredje gången gillt kanske?! 2013 är året då vi genomför det!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar