tisdag 18 september 2012

Rapport från Kreta - del två!

Klockan är drygt nio här och solen har gått ner. Det skulle regnat lite idag, men det har inte kommit en droppe. Johan har sprungit nu på em/kväll, och Harry och sköldpaddan Kostas passade på att sova lite. Jag sprang tidigt idag istället. Löpning är verkligen det perfekta sättet att kolla in omgivningarna på när man kommer till ett nytt ställe. Jag har sprungit mest uppåt, bakom huvudgatan, för där är det nästan ingen trafik, och dessutom bor det "riktiga" greker där. Fascineras av hur många löpare med garminklockor jag mött oavsett när och var jag sprungit...!!!

Förutom en massa sol och bad har vi hunnit med en tur till Chania i veckan. En jättefin hamnstad med runt 60 000 invånare. Vi promenerade mest runt, fotade, åt gott på en av alla restauranger i hamnen och hade det oerhört skönt. Det var också ett litet äventyr att ta sig fram och tillbaka med den inhemska busstrafiken...svårt att hitta busshållsplatsen(se bild) och svårt att slå sig in för att ta en plats när bussen var något mer än överfull... Det löste sig dock och naturligtvis fick jag sitta eftersom jag hade en liten Harry i famnen. :-)

Det har fortsatt att vara problemfritt att resa med bebis. Detta var ju vårt första försök. Stort tack för alla bra tips! Ella's kitchen(barnmatsmärke) var ju grymt smidigt att ha med sig så slapp man packa massa glasburkar! Kan inte nog säga hur glad jag är att vi har försökt skapa bra rutiner med Harry sedan han var så liten att han inte märkte det själv:-). Jag är helt övertygad om att det gjort att han känner sig trygg och glad i de flesta sammanhang, rutinerna är ju ändå samma. Förstår verkligen inte de som väljer att göra lite hur som helst...vem kan tjäna på det?! Ingen! Sen lyckas man ju inte alltid ändå, men ingen kan övertyga mig om att det är bra att inte ha mat- och sovrutiner! Nåt vi inte lyckades med var att ta med tillräckligt mycket våtservetter. Nu får Harry nöja sig med Liberos milt parfymerade!!! Allt är ju parfymerat! Köpte plastpåsar att lägga blöjorna i och de var också parfymerade. Ha! Ha! Luktade superäckligt!!!

På tal om mat... Vi har ju ätit ute en del:-) under de dagar som gått. Mest grekiskt, men jag var bara tvungen att välja pasta en kväll... Trevligt också att de alltid bjuder på färsk frukt och "sprit" samtidigt som man får notan. Jag har dock koncentrerat mig mest på frukten! Ikväll vet jag inte vad det blir...kanske plockmat idag igen... Känns som att värmen tagit på lille H så han kanske behöver en innekväll?! (det blev promenad och sen innekväll så Harry fick sova skönt i sin säng!)

Harry har badat också! Han tycker havet och vågorna är vansinnigt kyl, men barnpoolen duger också. Vi har tagit det lite lugnt med bad eftersom han var rätt förkyld när vi kom, men nu är det bättre! Harry har haft med sig sin fina badrock från PoP som han fått av fam Hellström.

Nu dags för lite läsning! Kan verkligen rekommendera Leif GW Perssons självbiografi "Gustavs grabb". Riktigt bra!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar