söndag 16 december 2012

Bokprojektet gick ju sådär!

I början av året startade jag ett bokprojekt, efter att ha blivit inspirerad av några bokbloggar jag läste. Tanken var att jag skulle välja tio böcker som jag hade i bokhyllan, men som jag aldrig fick för mig att läsa. Jag valde ut ett gäng väldigt olika böcker och kände mig oerhört taggad att sätta igång. Men vad hände?! Jo jag läste några av dem och jag kan inte skylla på att de var dåliga. Absolut inte. "Halvbrodern" av Lars Saabye Christensen var till exempel en riktigt bra läsupplevelse. Det har inte heller att göra med tidsbrist, utan enbart på dålig karaktär. Jag har helt enkelt läst en massa andra böcker som inte stod på listan. Kan inte skylla på något annat. Frågan är nu vad jag ska göra inför nästa år? Ska jag köra samma projekt, eller ska jag ta något helt annat?! Funderar på ett nobelprisprojekt, eller att läsa fler böcker skrivna av afrikanska författare... Jag får fundera vidare och återkomma.

När vi är inne på projekt så läste jag Claes Åkessons krönika i senaste Runner's World. Han påstod där att alla har tid att träna och att det enda som påverkar om vi gör det eller inte är karaktär/inställning. Naturligtvis undantaget skador/sjukdomar och annat man ej kan styra över. Alla som startar upp olika projekt, till exempel ett träningsprojekt eller bokprojekt, kan alltså lyckas bara man bestämmer sig. Åkesson skriver bland annat att om man inte får ihop tid på dagen så får man helt enkelt gå upp tidigare. Jag köper inte hans resonemang helt för man kan ju vara ensamstående med småbarn, och då är det svårt att gå upp tidigare och till exempel springa. Vem har barnen då?! Jag tror dock att väldigt många som inte får till sin träning, men som säger att de vill, oftast inte är tillräckligt motiverade. Provocerande, eller hur??!!

Andra tankar för dagen är att tredje advent varit mycket lyckad. Vi hälsade på hos grannarna och fick lite julkänsla med glögg, knäck och pepparkakor. Vi diskuterade byggprojekt, dagisplats( jo jag vet att det heter förskola...), bo i skogen och livet i stort. Nu ska vi ha en lugn söndagskväll med ännu mer glögg och kanske en och annan lussekatt. Imorgon ska vi till föräldrakooperativet Knyttet och hälsa på. Återkommer kring detta!

/Linda








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar