onsdag 6 november 2013

Digitala skollyftet!

Det ska bli, och är, superkul att delta i det digitala skollyftet. Om du inte är med redan, och är lärare, så anmäl dig på www.skollyftet.com Jag har anmält mig för att få tips och idéer på hur man göra undervisningen mer modern och får den att kännas mer som år 2013. Jag är gymnasielärare i svenska och engelska, men lägger stor del av min tid på pedagogiska utredningar. Jag tycker att jag har det ultimata jobbet där jag får både undervisa och utreda. Det finns alltid saker att förbättra, men det finns stora möjligheter till utveckling på min arbetsplats. Det luriga när det gäller min arbetsplats är att det är ett statligt ungdomshem med allt vad det innebär avseende sekretess, begränsad tillgång till Internet och så vidare. Mycket har hänt de senaste åren, men vi har en lång väg kvar. Förra veckan var vi på fortbildning i Varberg och jag lyssnade då bland annat på Linnea och hennes "flippade klassrum"! Mycket spännande! Hon har en riktigt bra hemsida på www.linneapedagog.se där man verkligen kan bli inspirerad.

Mitt stora mål med #digiskol är att se hur jag kan arbeta och utveckla mig själv som pedagog inom språk! Och framförallt om digitala hjälpmedel kan kan vara ett sätt att hjälpa mina ofta skoloerfarna elever att hitta läslust. Jag har sett på olika bloggar nu att det är en hel del språklärare som har samma fundering. Förhoppningsvis kan man få idéer och inspiration av varandra. Jag brukar försöka delta i #skolchatt på torsdagar kl 20, på Twitter, och hittat massa intressanta personer att följa där. Nu blir det ännu fler sätt att mötas och diskuteras utan att nödvändigtvis träffas IRL. :-)

/Linda

1 kommentar:

  1. Det tycks hända en hel del på skolfronten. När det gäller digitala hjälpmedel tror jag att det många gånger känns jobbigt för läraren att sätta sig in i det nya. Därför är det så viktigt med fortbildningar som skapar entusiasm och inspiration. Lycka till!
    Kram, Eva

    SvaraRadera